På Löftadalens Folkhögskola fick eleverna läsa ur Brott och straff innan de gjorde Dömdas workshop. Kopplingen mellan Raskolnikov och grundfrågorna i utställningen blev på så sätt en länk mellan litteraturen och ungas erfarenhet från verkliga livet.
På NTI-Gymnasiet Kronhusgatan byggde eleverna en utställning utifrån sina och andras texter från Dömdas workshops, gestaltade både fotografiskt, med teckningar och skulpturer. Produktion och design gjordes i kurserna Design 1 och 2 och Utställningsdesign.
På Lerums Gymnasium fick eleverna läsa sina texter för varandra och sedan diskutera erfarenheterna utifrån huvudspår i kursen Psykologi 1. Att arbeta med materialet i samtal gav både bra diskussioner och gjorde det möjligt att undersöka och ifrågasätta invanda normer.
På Hulebäcksgymnasiet jobbade man ämnesövergripande i kurserna Svenska 1 och Samhällskunskap 1. Eleverna fick undersöka en konflikt och samlade i Dömdas anda in personliga vittnesmål från Israel och Palestina via Skype. Fokus låg på glappet mellan individens moral och samhällets lag och rätt.